ImproSpot

Muzyka rytuału

Nowy album Chiefa Adjuah (dawniej Christiana Scotta) to jego radykalny zwrot ku zachodnioafrykańskiemu oraz nowoorleańskiemu dziedzictwu.
Nowy album Chiefa Adjuah (dawniej Christiana Scotta) to jego radykalny zwrot ku zachodnioafrykańskiemu oraz nowoorleańskiemu dziedzictwu.
Chief Adjuah
Bark Out Thunder Roar Out Lightning
Maciej Krawiec
Ropeadope Records
Premiera: 28.07.2023
57'
Chief Adjuah
Bark Out Thunder Roar Out Lightning
6/10
Ropeadope Records
Premiera: 28.07.2023
57'
6/10
Maciej Krawiec

Chief Adjuah – artysta do niedawna znany jako Christian Scott – na nowej płycie całkiem porzuca swoje amerykańskie imię i nazwisko. Kojarzyliśmy go też, jak sądzę, przede wszystkim jako trębacza. Na „Bark Out…” nie usłyszymy jednak ani jednego dźwięku trąbki. Zamiast tego skupia się na śpiewie, słowie mówionym, a także grze na zaprojektowanej przez siebie elektrycznej korze i perkusjonaliach. To kolejny – i najbardziej radykalny – krok ku związaniu jego twórczości z zachodnioafrykańskim oraz nowoorleańskim dziedzictwem: historią przodków, dawnymi praktykami muzycznymi czy postaciami z mitów.

Do tej pory Adjuah nieraz wręcz elektryzował osobistą wersją jazzu (sam woli nazywać to, co gra, „kreatywną muzyką improwizowaną” albo „stretch music”), imponując władczym tonem trąbki, wykrzykując frazy, wzruszając, a także dając pole znakomitym partnerom i partnerkom: np. gitarzyście Matthew Stevensowi, flecistce Elenie Pinderhughes czy pianiście Lawrence’owi Fieldsowi. Spektakularny przykład kosmicznego poziomu, jaki jest w zasięgu jego grup, stanowi koncertowa płyta „Axiom” (2020).

Na najnowszym albumie rezygnuje z wielu narzędzi jazzu, zmieniając obraz brzmieniowy swojej muzyki i nadając jej inny charakter. To, co słyszymy na „Bark Out…”, jest raczej muzyką rytuału, kolektywnego przeżycia, wzajemnego napędzania się w wokalno-perkusyjnym call and response. Prym wiodą perkusjonalia i transowe dźwięki instrumentów strunowych. Album jako całość budzi raczej szacunek niż entuzjazm, choć kompozycje „Blood Calls Blood”, „Trouble That Mornin’” oraz utwór tytułowy, gdzie narrację prowadzi solowy śpiew Adjuah – natchniony, silny, emocjonalny, oskarżycielski – robią piorunujące wrażenie.

Zobacz też

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najnowsze wpisy

Pełne archiwum